کد مطلب:314256 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:226

اولویت اسامه
خواجه پس از آنكه تخلف از سپاه اسامه را عیبی بزرگ بر متخلفان می شمارد، می فرماید:

«و ولی اسامة علیهم فهو افضل و علی لم یول علیه أحد أو هو افضل من اسامة» [1] پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم، اسامه را بر ایشان فرماندهی بخشید. بنابراین، علی علیه السلام برتر از اسامه است.

این نمونه ها را برای این آوردیم، تا معلوم شود كه دادن پست ها و مسئولیت ها و یا گرفتن و ندادن از روی ملاك و معیار بوده و جز ضابطه، هیچ چیز حاكم نبوده و رابطه را در این گزینش ها و عزل كردن ها نقشی و دخالتی نبوده است.

با این مقدمه، باید به سراغ آن قهرمان نام آوری برویم كه در حیات سه امام همام، مورد اعتماد و اطمینان كامل بوده و سایر امامان بزرگوار نیز از او به نیكی و عظمت یاد كرده و مقام و مرتبه او را ستوده اند.

سخن درباره وظیفه ها و مسئولیت هایی است كه در جریان قیام خونین حسینی بر عهده ی حضرت عباس علیه السلام نهاده شد، تا از این رهگذر بتوانیم آن قهرمان بزرگ



[ صفحه 74]



عالم اسلام و آن پهلوان مرزبان حریم عترت و قرآن، و آن سلحشور سپاه مخلص یزدان را بهتر بشناسیم و از صمیم قلب در برابر عظمت بیكرانش سر تعظیم فرود آوریم و به انسان های مخلص حق دهیم كه قرنهای متمادی به یاد آن استوانه شجاعت و رشادت، اشك ریخته و در حرم پاكش با خدای بزرگ به راز و نیاز نشسته و بر بساط قرب حق، به آرامش دل رسیده و به جان و دل، به حق پیوسته و از ما سوای او گسسته و بریده اند.

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم، كلمه ای است جامع كه جامع ترین كلمات، یعنی قرآن مجید بر سینه پاك و پرفروغش نازل گردیده و خود، قرآن مجسم و مظهر كرامت و صراط مستقیم و نور ساطع است. نسخه وجود او، درمان همه دردها و كانون همه شفاها و نجات بخش همه انسان ها از پلیدی ها و كژی ها در تمام دوره ها و قرون و اعصار و در همه بلاد و اعصار و اقطار است و اگر انسان بخواهد از قید تعلقات نفسانی و از وساوس ملعونه شیطانی برائت جوید، راهی جز اینكه حقیقت او را، در مد نظر قرار دهد، ندارد كه خود فرمود: «من رآنی فقد رأی الحق» هر كه مرا ببیند، حق را دیده است. [2] .

باری هرگاه چنین پیامبری، مسئولیت هایی را بدهد و یا مسئولیت هایی را بازگیرد، بهترین معیار برای شناخت لیاقت ها و عدم لیاقت ها به دست می آید.

در آیه شریفه مباهله، «فمن حاجك فیه من بعد ما جاءك من العلم فقل تعالوا ندع أبناءنا و ابناءكم و نساءنا و نساءكم و أنفسنا و أنفسكم» [3] امیرالمؤمنین علیه السلام به عنوان نفس پیامبر، یعنی خود پیامبر، معرفی شده و بنابراین، كارهایی كه او بعد از پیامبر انجام داده، دقیقا كار خود پیامبر محسوب است و همان گونه كه كارهای پیامبر اكرم الگو و اسوه است، كارهای آن بزگوار نیز اسوه است. سایر ائمه اطهار علیهم السلام نیز چنینند.

حضرت عباس علیه السلام مورد اعتماد و احترام سه امام بوده و علاوه بر اینكه در



[ صفحه 75]



دوران امیرالمؤمنین و امام مجتبی علیهماالسلام شایستگی ها و لیاقت های او در حد اعلی به ظهور و بروز رسیده و مخصوصا در جنگ صفین ثابت كرده است كه قهرمانی نستوه و دلاوری رزمجوست، در صحنه نبرد خونین كربلا پای همت بر قله بلند افتخار نهاد و گوی سبقت را در میدان مسابقه مردانگی و صلابت، از همگنان، بل از همگان ربود.

اكنون سخن درباره وظیفه هاو مسئولیت های حضرتش در قبال برادر و سرور و فرمانده و پیشوایش حضرت امام حسین علیه السلام است كه از مطالعه و ملاحظه این مسئولیت ها به میزان لیاقت و استعداد او و اطمینان و اعتماد امام حسین علیه السلام در برابر آنكه به تمام وجود در خدمت مكتب و پیشوای مكتب است، می توانیم پی ببریم.

اما قبل از آنكه درباره وظیفه ها و مسئولیت های حضرت قمر بنی هاشم ابوالفضل العباس علیه السلام و رابطه ی بسیار گرم و صمیمانه و خالصانه و مخلصانه او با برادرش پی ببریم، ناچاریم به دو مطلب توجه كنیم: یكی ارتباط و پیوند جسمانی و دیگری ارتباط و پیوند روحانی.



[ صفحه 78]




[1] همان.

[2] الحكمة المتعالية في الاسفار الاربعه، ج 7، ص 22.

[3] سوره ي آل عمران، آيه ي 61.